Чому варто взяти участь? | • За найсвіжішими статистичними даними 2020 р. (Центр з контролю и профілактики захворювань США) розлади аутистичного спектру зустрічаються у кожної 54-ї дитини, що на 10 % більше, ніж за даними 2018 року. • Аутизм можна зі впевненістю діагностувати приблизно з 1-1,5-річного віку, однак в України все ще багато дітей з аутизмом не отримують необхідної підтримки до 3-5 років, а деякі – навіть до шкільного віку і старше. • Фахівці первинної ланки, які першими зустрічаються з родиною (вихователі, психологи, педіатри, неврологи, вчителі, педагоги гуртків, секцій, центрів раннього розвитку тощо), вкрай низько інформовані про ранні симптоми аутизму і часто не підготовлені до того, щоб надавати родинам належну підтримку. • Діти з аутизмом стають частиною дитячих колективів (садків, гуртків, секцій, шкіл тощо), не отримуючи необхідної допомоги, а їх педагоги залишаються позбавленими належної підтримки в навчальному процесі і часто не мають ресурсів для якісного виконання своїх обов’язків. • Стереотипи та застарілі знання про аутизм заважають фахівцям і батькам вчасно помітити симптоми і звернутися по допомогу. • Розмова з родиною про особливості розвитку дитини часто є емоційно заскладною для непідготовлених фахівців. • Неетичне або нетактовне повідомлення про підозри фахівця щодо особливостей розвитку дитини може не лише погіршити стосунки батьків і спеціалістів, а й травмувати родину і стати на заваді вчасному отриманню належної підтримки. |
Яка мета? | Підготовка непрофільних фахівців до раннього виявлення ознак аутизму у дітей, інформування та подальшого спрямування родин до вузьких спеціалістів. |
Які завдання? | 1.Вивчення сучасних наукових уявлень про аутизм, його симптоми та ранні ознаки. 2.Чітке розмежування прав та обов’язків спеціалістів різного рівня підготовки щодо діагностики аутизму. 3.Оволодіння скринінговими методиками первинної діагностики аутизму. 4.Ознайомлення з етичними вимогами спілкування з родинами дітей, які мають особливості розвитку. 5.Підготовка фахівців до проведення інформаційних бесід з родинами щодо можливої наявності ознак аутизму в їх дітей. |
Що ви отримаєте? Знання | 1.Сучасні наукові уявлення про аутизм, його симптоми та ранні ознаки. 2.Права та обов’язки спеціалістів різного рівня підготовки щодо діагностики аутизму. 3.Правила користування скринінговими методиками первинної діагностики аутизму («червоні прапорці» аутизму та затримки розвитку мовлення, 4.Міжнародне керівництво з моніторингу розвитку дитини, M-CHAT та інші скринінги, фокусовані скринінги). 5.Рекомендації та етичні вимоги до бесіди з родиною дитини, що, можливо, має особливості розвитку. |
Що ви отримаєте?Навички | 1.Вміння розпізнавати ранні ознаки аутизму. 2.Навички користування скринінговими методиками первинної діагностики аутизму («червоні прапорці» аутизму та затримки розвитку мовлення, 3.Міжнародне керівництво з моніторингу розвитку дитини, M-CHAT). 4.Основи ведення бесіди з родиною дитини, що, можливо, має особливості розвитку. |
Що ви отримаєте? Цінності | 1.Гуманність та толерантність до відмінностей. 2.Повага до індивідуальних особливостей дитини. 3.Партнерські відносини з батьками. 4.Неупередженість та недопущення дискримінації. |